Monday, March 23, 2009

Saya suka muzik J-Rock…


22.3.2009 11.05 a.m

Fuh. Rasa penat masih lagi terasa dalm diri ini. Hari ini aku bangun agak lambat. Pukul 10.30 a.m. Aku seorang yang boleh dikatakan morning person. Tapi hari ini aku bangun lambat sedikit. This is because yesterday, aku menghadiri satu konsert yang very good and happening. Bukan Sunburst, tapi tengoklah
poster ni for yourself.


Yes, J-Rock no Tamashii. Featuring bands yang perform lagu2 dari negara Matahari Terbit. Sebenarnya aku dah ke Sunway semalam sejak dari tengahari lagi, sebab aku mengikuti salah satu band di atas iaitu Gemini. Band ini dianggotai oleh one of my classmates, Adzim dan rakan-rakannya yang agak satu kepala dengan aku. This was their first big event. So, obviously mereka agak nervous. Nak tengok muka mereka2 ini. Tengok ni.



Event start agak lambat, dalam pukul 9 malam macam tu. Gemini was the 3rd band to perform that night. Dan aku menjadi photographer mereka for that night. Bila masuk sahaja turn mereka. Apa lagi, mulalah aku menjalankan tugas. Sebanyak 6 lagu telah dibawa oleh mereka. First two songs, aku menjalankan tugas mengambil gambar. Masuk sahaja 3rd song, lantaklah aku nak layan performance band ini.

Lagu Jealousy pun dimainkan. Aku rasa aku seorang sahaja dalam crowd tu yang sing along sebab dah lama aku ada MP3 lagu self-composed mereka ini. Memang layan. Last two song aku dah jadi sedikit gila sebab band ni perform dua lagu yang aku minat, Burial Applicant dan Zetsobou Billy. Termoshing sekejap aku bila melayan lagu tu. Tak pernah aku melayan konsert segila tu. Dulu, masa attending other gigs, aku just reserve myself, malas nak melebih2. Tapi that night aku jadi gila sedikit. Maybe because of the sounds (walaupun bass Adzim agak terlebih kuat sampai second guitar Syuk kurang kedengaran) and the lightings (macam konsert besar, memang pun).

Other bands yang perform malam tu pun best2 belaka. The best of the lot are Kawaii Sakura, Strawberry Jam, Drako zen dan satu band ni yang aku lupa namanya. Band Kawaii Sakura yang kick off the show, main lagu2 dari anime Naruto. Memang layan sebab aku hafal semua lagu tu. Peminat Naruto la katakan. Strawberry Jam dan Drako Zen memang smart malam tu, covering songs and self composed songs yang memang best. Strawberry Jam siap cover lagu Dir en Grey, band J-Rock yang memang one of the best. Lepas tu ada satu band ni yang aku lupa namanya, tapi still one of the best that night. Vokalis dia, Steve was one of the best vocals of the night. Menyanyikan lagu dengan penuh feelings sampai meremang bulu roma aku. Mcam tengok vokalis J-Rock bands yang betul. Kudos to that.

Overall, semalam punya experience memang one of the best. Mengikuti perjalanan band Gemini from start to finish, it was a very special experience for me. Hopefully, akan ada lagi show macam ni for this band sebab talent dalam band ni memang high. And another thing that I am proud about is that they were the only band on that night yang full line-up Malays. Siapa kata orang Melayu tak layan J-Rock? Kudos to them. This concert was much better than Sunburst (line-up kurang mengancam) dan Fescomm (malas nak pergi, dah past dah masa aku enjoy event ni. Bagi peluang pada orang lain pula). Minggu depan aku plan nak tengok band member aku yang lagi satu pula, Natalie’s Suicide Notes. Harap – harap dapat tengokla.

Aduh, assignment tak siap lagi la. Must do assignment.

Ciao

Notakecil:

-MU kalah lagi. Habis la aku kena bahan lagi. Is Mu crackin up? Hopefully, hopefully not.

-F1 starts in one week di Australia. Go team Ferrari! Sepang here I come.

-Assignment makin banyak dan aku terasa malas nak buat. Macam mana tu?


No comments:

Post a Comment