Monday, March 9, 2009

Malaysiaku...

9.3.2009 6.05 p.m

Finally, I have arrived at where else, UiTM Malacca. Dah hamper dua minggu tak kembali ke tempat aku mengambil diploma ni. Rasa rindu terubat jua. Walaupun over 4 hour plus perjalanan aku menggunakan tiga jenis bas yang berbeza, serta satu tern LRT, rasa penat tu menjadi kurang sebaik sahaja aku arrived. Kelas sepatutnya esok, tapi for the umpteenth time, it was cancelled. Nasib baik kelas akan diganti on Wednesday, kalau tak, entahlah.

Anyways, kali ni aku would like to talk about my journey to this place. Bermula jam 10 pagi, aku bertolak dari rumah and was sent to the LRT station by my dad. It was raining at that time. Heavily too. Then, aku naik tren ke Puduraya. Sebenarnya, aku prefer naik pengangkutan awam then naik kereta sebab I have the opportunity to observe keadaan sekeliling, and also the people around. Seronok melihat gelagat orang Malaysia ni. Ada macam2. Dah nama multi racial country, dah tentu ada macam2. Membuatkan aku rasa bangga menjadi seorang Malaysian.

Di Puduraya pula, sementara menunggu bas ke Tampin yang bertolak at 2 p.m (bas ke Alor Gajah sold out, Nampak sangat kurang bas berbanding dengan demand yang tinggi), aku pun berlegar sekitar that area, saja nak kill time. Again, macam2 gelagat yang aku tengok, daripada orang kita bersusah payah nak bercakap bahasa Inggeris dengan tourists, sampaila ke foreigners mencari arah. Terdetik dalam kepala aku, tak sangka Malaysia ni sangat aman dan damai, walaupun the people berlainan race, religion, culture dan a lot more. Kalaulah politicians di Malaysia sedar tentang hal ni dan menolak their differences, dah tentu kita tak still into the political turmoil that we have today.

Lagi satu perkara yang aku observe dan lihat is betapa ramainya foreigners yang bekerja di Malaysia ni. Siap ada own center untuk mereka, yakni Pertama Complex, yang terletak sejengkal dari Puduraya. Aku sempat makan di McD berdekatan (tengah promosi Mcvalue Meal, siapa tak nak lunch there).Trefikir sekejap aku. Orang Malaysia, especially yang muda dan menganggur, sedangkan foreigners pun dapat kerja dengan mudahnya, takkan these people tak boleh? Aku rasa sikap memilih kerja is very wrong. Dengan keadaan ekonomi sekarang, baik grab sahaja any peluang kerja yang ada di depan mata. Jangan banyak fikir lagi. Aku takut in years to come, KL akan dimonopoli oleh orang Indon dan yang sewaktu dengannya. Tak ke haru kalau macam tu?

Lapar pula perut ni. Dining pun satu. Buka pun lambat2. Lapar ni.

Ciao.

No comments:

Post a Comment