Monday, February 16, 2009

Glory-glory man united!

16.2.2009

Semalam aku tengok kemenangan Manchester United sekali lagi di dalm FA Cup, menewaskan Derby County 4-1. Another routine dan predictable win. Walupun tanpa recognized strikers masa permulaan permainan (Giggs dan Ronaldo jadi strikers, agak pelik), namun United still main dengan sangat fluent dan passing yang cukup mengasyikkan. Nak tengok skuad bola sepak Malaysia main macam ni, jangan harapla.

This season, aku rasa secara realistiknya United ada chance yang sangat hebat untuk menang semua empat piala yang ditawarkan. Carling Cup bagi aku dah dalam tangan sebab lawan Spurs sahaja. Team yang still struggle walaupun ada Harry Redknapp. FA Cup pula aku rasa peluang cerah sebab pesaing kuat pun cuma Chelsea sahaja. BPL pula pesaing terdekat adalah Liverpool yang penuh dengan drama dan Aston Villa yang masih mentah dalam pemburuan kejuaraan liga. Dan aku yakin United ada peluang nak kalahkan Inter Milan sebab second leg dekat fortress Old Trafford.

Bagi aku, great team wins cup, but great squad wins leagues and cups. Kalau nak dibandingkan top four (Chelsea, Liverpool, Arsenal, Man U), United ada squad yang sangat baik dari segi quality dan depth. Kat defence, ada Vidic dan Ferdinand, defensive pairing paling kental di United. Sambil tu, dibackup pula oleh Evans yang telah establish himself musim ni. Rafael pula, right back yang bagi aku sangat world class. Terkedu aku kalau dia tak terpilih pergi World Cup 2010 mewakili Brazil.

Di midfield pula, United mempunyai barisan pemain yang sangat versatile. Mereka ada Ji-Sung (most underrated di kalangan pemain United), Fletcher (pengganti Scholes di masa hadapan), Carrick (tak sekental Roy Keane tapi at least pass bola lebi bagus dari Keane), Anderson (sangat hebat di midfield, rajin dan kreatif), Nani (tenggelam sedikit season ni, tapi boleh bagi moments of magic apabila sangat diperlukan) dan of course Ronaldo (Fifa World Player of The Year, apa nak cakap lagi).

Di bahagian attack pula, United ada tiga strikers yang world class. Mereka ada Rooney (striker England yang walaupun panas baran, tapi sangat rajin dan lethal in front of goal), Tevez (pemain United paling rajin, selalu kejar bola dan membuat defense lawan tak keruan) dan Berbatov (semakin selesa bermain dengan United, aku akan rasa terkejut kalau dia tak scoe lebih dari 15 gol musim ni). Insya Allah, musim ni United akan dapat quadruple. Percayala.
Alamak, ada cerita best pula kat TV ni. Nak tengok la.

Ciao.

1 comment:

  1. Wei fairus..aku taula ko free wat blog ni....even bg aku ia satu hobi yang tak berpekdah bg aku...ngn pendapat2 ko pasal bola yg ntah hapa2.....striker bagus la pe la....pastu MU kalah duk kutok2 plak...lahanat sungguh....

    Takpa2....nanti saya akan komen blog ini sekerap mungkin...tungguuuuu!!!

    ReplyDelete