Tuesday, June 9, 2009

Perihal Balik Kampung, Kenduri Kahwin and The Basiron Clan

8.6.2009 6.44 p.m

It’s been a while since an entry ditulis ke blog ni. Bukannya apa, just there has been nothing really special or weird or interesting happening to me. Ordinary days I guess. Aku tak kisah living this life, with no work at all. Bagi aku, I am just waiting for that call to move to the next phase of my life. I’m in stalling period, I guess. Well, actually this past weekend, aku berpeluang to balik kampung di Muar, Johor. Bagi yang still tak tahu, this is my dad’s kampung. Dah lama sebenarnya aku tak balik, since Chinese New Year. Balik pun bukan saja-saja this time, but to see a wedding.


So on Saturday, petang aku and family pun pulang ke kampong. Nama kampung ni is Kampung Sungai Balang Darat, Muar Johor. Don’t ask me about asal usul nama kampung ni because I don’t have a damn clue. Biasanya dalam 3 hours dah sampai di kampung from my house, tapi disebabkan beberapa sebab yang biasa (traffic jam, berhenti untuk makan, etc.) around 5 hours baru sampai di kampung. After freshen up di rumah atuk aku (By the way, he’s perhaps the healthiest grandpa, considering his advanced age and still going around quite well), gerak pula ke rumah pengantin.


Sebenarnya, the wedding was adik ipar kepada adik bapa aku, merangkap adik mak cik aku. Get it? Walaupun hubungan tu agak jauh, still, family ni akan turun padang juga membantu dalam persiapan perkahwinan. Kerja persiapan ni, atau dalam bahasa local known as rewang, memang something that I looked forward to. Sebabnya aku boleh lihat semangat kerjasama dalam menjayakan event ni. And tak kiralah orang tu dating dari jauh ke, orang tu dari sini ke, semua akan saling bantu membantu. Susah nak tengok sekarang ni benda macam tu, especially di kawasan urban, yang ebih rely on catering dan khidmat professional for weddings.


Masa ni juga la semua orang mula nak catch up, maknanya bersembang la, memberitahu apa status terkini and what they have been up to. Subjek conversation untuk aku cukup simple, iaitu baru sahaja habis diploma, now menganggur sambil menunggu nak masuk degree. Rasanya hamper semua orang mendapat jawapan yang sama from aku. Anyways, bab rewang ni, part aku adalah menyiapkan bahagian depan, yakni tempat makan, baik untuk tetamu and also tempat makan beradap. Kerja tu dilaksanakan oleh aku, my dad, uncles and also cousins. Ini salah satu special traits keluarga ni. Semua akan bagi 100% dalam kerja rewang ni. It really was hard work, and it actually ended in the wee hours of morning. Balik ke rumah aku terus tidur, peant sangat. Maybe because it has been a long time since aku buat benda macam tu.


Besoknya, come the wedding day. Pakaian aku simple, baju pink and seluar ‘skinny tak skinny’ putih aku. Siap dalam pukul 10, tapi gerak dalam pukul 11 because menunggu orang lain siap. Biasala, keluarga bapa aku bukanlah kecil, tapi sangat besar. Sampai sahaja di tempat wedding, aku menjadi designated photographer untuk family aku, satu tugas yang aku pegang sejak aku ada kamera Nikon D40 ni. Pak cik aku pula menambah satu lagi tugasan, yakni to capture gambar suasana perkahwinan on that day. Finally, a job that I can do.


Maka, bermulalah tugas aku untuk snap gambar. Sambil tu, family yang lain, terutama cousins aku menyiapkan makanan untuk makan beradap. Banayak juga gambar yang aku ambil. Ada juga gambar yang saja aku ambil, just to sharpen my skills. Sejak belajar Photo Communication masa Part 3 Diploma dulu, aku sangat interested in taking photos. Ada banyak gambar menarik, Cuma malas nak upload because of the problems that I have in gaining access to the Web. Back to the story, boleh dikatakan agak meriah juga la majlis tu. Ramai tetamu yang hadir.


And furthermore, hampir semua family bapa aku datang masa wedding tu. Memang tak terkira tahap kekecohannya. Keluarga ni memang agak havoc bila berkumpul. Fun, crazy and hilarious bunch of people, itu yang aku boleh summed up tentang keluarga ni. Pasal tu aku sangat look forward to every time ada event yang mengumpulkan semua clan Haji Basiron. Memang sure akan havoc dan kecoh. Back to the wedding, pasangan pengantin are actually polis berpangkat. So, ada juga upacara yang melibatkan polis dan pedang. Macam yang selalu dilihat if the wedding involves ranked police officials. Truly something yang baru for me. Peluang mengambil gambar tidak dilepaskan begitu sahaja.



Dengan keadaan cuaca yang sangat terik nan panas, kerja diteruskan. The wedding went smoothly, no mishap whatsoever occurred during the process. At the end of the day, kerja untuk mengemas semula tempat itu dilakukan. Again, kerja tu dilaksanakan oleh family aku. Bukannya apa, as a favor tu my uncle. Pastinya this weekend was one of those weekend spent at kampung. A truly special weekend. Fuh, penat aku menulis entri ni. Time to relax a little and continue with this stalling life. Degree can’t come much sooner eh?

Until then.

Ciao.

1 comment:

  1. beb,gua nak ajak lu mkn kenduri kat blog gua..gua buat western food.
    lu Follow blog gua pun xpe lagi bagus.

    Blog gua tu dah tak seimbang,bdk2 yang ada makin berat ke belah punk.

    ReplyDelete