Wednesday, June 24, 2009

Kisah clearance dan kejutan penuh transformasi...

8.16 a.m 24.6.2009

Semalam, I went back to Malacca. Ke tempat di mana aku telah Berjaya menggengam diploma, yakni UiTM Melaka. Bersama rakan-rakan aku, Segat, Azim and Malin, I went there bukan saja2, but to buat clearance and mendapatakan surat pengesahan tamat belajar as required untuk degree. Gerak pukul 10 dari rumah and sampai sana around tengahari. Dalam perjalanan, agak risau juga. Who knows maybe ter ‘ada’ hutang piutang ke. Nak bayar pakai apa? Money pun cukup2 for perjalanan dan makan.

Mujur the process of clearance went smoothly tanpa apa-apa hassle pun. Masa buat clearance tu, bangunan akademik lama sedang under renovation. Terfikir sejenak aku. Masa aku keluar barulah ada pembaharuan dan pembangunan infrastruktur di sini. Then again, peduli apa aku. Dah tak belajar lagi di situ, buat apa nak bother. Habis sahaja clearance, pergi mengisi perut pula di tempat makan ‘bawah pokok’ di Alor Gajah. One of the cheapest place to makan. Aku rasa kalau tempat macam ni wujud di tengah-tengah KL, for sure tak menang tangan makcik tu melayan pelanggan. Can you imagine lauk banyak pun paling koman pun di ‘charge’ under RM 5. Tempat yang sering menjadi penyelamat students yang kesempitan dari segi kewangan.

Memandangkan masih banyak lagi masa yang boleh dibuang, so we decided untuk gerak ke Dataran Pahlawan. Around petang macam tu sampai di sana. Niat di hati ingat nak tengok movie apa yang ada hari tu. Kononnya nak warm up sebelum layan movie besar yang keluar weekend ni. Tiba-tiba…


Keluar pula cerita Transformers:Revenge of The Fallen, SEHARI SEBELUM official release date di Malaysia, iaitu 24.6.2009. Mula-mula aku and friends memang tak percaya. Tapi, memandangkan peruntukan hall yang sangat banyak untu movie tu, dan abang di kaunter menunjukkan tanda ‘peace’, simbol movie Transformers tu adalah yang kedua, tanpe berlengah lagi pembelian tiket pun dijalankan.


Nah, bukti pembelian tiket telah ditunjukkan melalui gambar di atas. Nampak tarikh dan masa tayangan. Ia menjadikan aku dan rakan-rakan antara yang pertama di Malaysia yang dapat menyaksikan movie ni. Sebelum tayangan, aku agak risau juga. Risau yang the movie tak memenuhi expectation dan justified the hype yang telah diterima sepanjang bulan ni. Banyak tie in dari segi merchandise dan promotion yang movie ni dapat. Dari stesen minyak sampailah ke restoram makanan segera. Memang hype gilalah senang cakap.

But it did not disappoint at all.

The movie was awesome. Hanya satu perkataan itu sahaja yang dapat summarize experience aku melayan movie ni. It was action-packed from start to finish. Tak bosan langsung. Susah aku nak merasa ngantuk sepanjang perjalanan movie ni because it was so darn cool. Bagi aku, filem ni was beteer than the first one by a mile.

Dari segi grafik, I was in awe. Robot-robot dalam cerita ni memang sangat gempak dari segi visual and also dari segi movements. Betul-betul meletakkan standard yang sangat tinggi dari segi CGI technology. Ternganga mulut aku bila melihat fighting scene antara robots dalam movie ni. It was so detailed dan tak nampak messy langsung. Tapi, ada juga la some scenes yang menampakkan sedikit flaw dari segi grafik. Still boleh dimaafkan though.

Storyline wise, memang sangat best. Senang nak faham and pretty straightforward. In this movie, banyak juga la funny moments yang memang kelakar. Tergelak satu panggung. Dari segi cast, semua pelakon was superb. Shia Lebouf was solid as the lead. Lebih banyak emosi ditunjukkan berbanding dengan first movie. Megan Fox was so damn hot in this movie. Bagi aku, kalau lelaki tu tak minat Megan Fox, dia adalah sama ada perempuan atau tak ada nafsu. She was definitely the hottest chick atas planet Bumi masa kini. Aside from that, cast lain memaikan peranan dengan solid. Tapi aku sangat suka masa part ada kemunculan mamat Oompa Loompa cerita ‘Charlie and Chocolate Factory’ versi Johnny Depp. Memang kelakar.

All in all, movie yang worth the hype yang telah diterima. Simply the best summer movie this year. Sangat best dan aku harus menengoknya lagi. Aku expect yang movie ni akan pecah banyak rekod tayangan di Malaysia disebabkan oleh the amount of hype yang diterima. Senang cerita, kalau tak layan movie ni, memang tak true movie-goers la orang tu.

Until then, back to real life dan persiapan ke degree.

Nak cari rumah. Nak cari rumah.

Ciao.

Notakecil:

-Maaf kepada yang terkilan sebab tak tengok wayang dengan aku. Sorry sebab movie tu dah terkeluar awal. Nak buat macam mana? I will make up for it though.

- Sekarang akau nak cari hand stokings yang macam Jeff Hardy tu. Mana nak cari?

- Perborakan dengan rakan-rakan semalam membuatkan aku terikir yang the next two years will be tough as hell. That is for damn sure.

-Again, ucapan thanks kasih kepada sesiapa yang baca blog yang tak seberapa ni. Usaha untuk mempromosikannya adalah sangat dihargai.

No comments:

Post a Comment