Tuesday, May 19, 2009

(Gustimania) Kenapa aku sangat interested dengan wrestling..

13.5.2009 6.05 p.m

Akhirnya, hujan yang ditunggu selama ini telahpun tiba. I was so grateful for that sebab malam ni, aku tak perlu tidur dalam keadaan yang mengaibkan sebab malam ni pasti akan terasa sejuk. Other than that, today aku terasa sedikit bosan, unlike other days during this particular period of time. Petang aku selalu diisi dengan menghadap laptop kuno ku ini dan watch things, either video clips, movies or others. Unlike any other day, I am not in the mood to watch all of that. Mungkin sebab itu aku was drawn untuk menulis entri ini, yang khusus membicarakan hal kegemaranku, yakni wrestling. Gusti, dalam bahasa ibunda kita.

Orang selalu bertanya kepada aku, “Kenapala kau minat sangat dengan wrestling ni? Kalau masa kecik dulu aku pahamla tapi kau umur 20 kot?”. Quote direct dari salah seorang member aku. Aku tersenyum sahaja, malas nak answer back. Sebab kalau aku explain, mahu tak sampai esok pagi penjelasannya. Banyak reasons sebenarnya mengapa aku sangat suka dengan dunia pro wrestling ini. Sejarahnya bermula masa aku darjah satu lagi. Masa tu selalunya TV1 akan menayangkan show wrestling WCW, sebaik sahaja tamat berita dunia. If not mistaken, tiap hari Rabu.

Ingatan aku agak kabur nak remember balik zaman tu. But one memory stuck in my mind. That memory was masa show tu, ada highlights menunjukkan tentang satu wrestler ni, Sting yang menyelamatkan 2 atau 3 wrestler dari attack from nWo. Siap buat flying fox tu di dalam arena. Memang gempak. Sadly, rancangan tu tak bertahan lama. So, minat aku terkubur sekejap di situ.
Fast forward ke zaman aku sekolah rendah. Year 4 to be exact. Rokok Winston menaja rancangan WWF Superstars di kaca TV3. I was so excited. Boleh dikatakan setiap hari Khamis aku akan terpacak melihat rancangan tu. Melihat the lights of Stone Cold, The Rock, Undertaker, DX dan macam2 lagi, tak tergambar keseronokan dan keexcitedannya (perkataan baru tu). Di sekolah, mulalah semua orang nak imitate gaya wrestler kegemaran. Teringat aku selalu membuat crotch chop kepada budak kelas sebelah. Memang kelakar.

Show tu berhenti sekejap, tapi kemudiannya digantikan dengan WWF Smackdown. Rancangan yang still bertahan sehinggalah ke hari ini. Aku still mengikutinya. Wrestling experience aku semakin menjadi lebih hebat dengan adanya WWE Raw di Astro, yang kemudiannya diikuti dengan ECW. Sekarang, aku akan mengikuti kesemua tiga show ini. Dari segi PPV pula, aku akan order The Big Four sahaja (Royal Rumble, Wrestlemania, Summerslam, Survivor Series). PPV yang lain hanya akan aku ikuti kalau the cards are solid and interesting. Also, hamper setiap minggu aku akan berInternet mengikuti perkembangan dunia pro wrestling.

Berbalik kepada persoalan tadi, bagi aku pro wrestling adalah satu benda ynag Berjaya menggabungkan both sports and entertainment. Wrestler adalah atlit, serta pelakon yang memainkan watak mereka yang berkesan. Every storyline in wrestling is unique and enjoyable. Even the scripted moves in the ring can be portrayed as acts that can have a deep impact towards those who watch it. Kalu tak percaya try tengok matches yang legendary dan gempak. Sebagai contoh, Undertaker vs Shawn Michaels masa Wrestlemania yang lepas. Crowd sangat involved dalam match itu. The adrenaline rush apabila melihat sequence leading to the end of that match is indescribable.

Adrenaline rush, this is the thing that feeds and makes this form of sport or entertainment as unique. Jarang aku tengok entertainment atau sports yang memberi aku adrenalin rush sehebat pro wrestling. Also, benda ni juga bermain dengan emosi. So, you will be very fond untuk mengikuti pro wrestling sebaik sahaja you are hooked to it.

Aku rasa sampai sini sahaja dulu explanation aku. Insya Allah, dalam coming entries aku akan berbicara dengan lebih lagi tentang subjek ini. Maybe giving some thoughts about the ongoing things in the pro wrestling world and other stuffs.

Until then.

Ciao.

No comments:

Post a Comment