Thursday, April 16, 2009

The Five (Yang Lima) Part 2

15.4.2009 6.15 p.m

Hari ni hari Rabu. Dah lama tak write entry sejak entry yang hari tu. Bukannya sebab tak ada idea, tapi more to perasaan malas yang berjaya menguasai diri. Definitely not one of my best traits. Ak berazam untuk membuang sifat ni jauh2 bila masuk degree nanti. Hari ni juga menandakan semakin dekat my date with destiny. Destiny whereby I will finally finish my diploma in UiTM Malacca. Now, aku di rumah sempena study week, walaupun hakikatnya aku tak belajar sangat sebab final pun satu paper sahaja.

Anyways, nukilan kali ni adalah lebih kepada sambungan atau continuation dari entry yang lalu, berkenaan 'The Five' (sekali lagi aku tekankan, tak associate langsung dengan anything yang sama nama dengannya). Masuk Part 5, ada 4 subjek yang ada group assignment yang perlu disempurnakan. Sebenarnya semua 6 subjek ada group assignment, tapi lagi dua subjek tidak ditackle oleh 'The Five'. We were separated for that subjects, which were entrepreneurship dan multimedia design (membuat business sendiri dan membuat multimedia bernama flash).

Subjek pertama yang aku nak bicarakan is audio video. Surely one of the more fun and draining assignment yang pernah dibuat. Dalam assignment ni, 'The Five' beserta five other classmates kena buat satu music video. Lagu yang dipilih was Metro Station's Shake It. Dahlia was the director, Segat the actor, Fatin the cameraman (or camerawoman perhaps?), Adzim was the bassist serta video editor, dan yours truly sebagai assistant director. Penggambaran hanya sehari sahaja, but after all the editing, hasilnya boleh dibanggakan juga la. Nanti akan ku upload videonya in the coming entries. Personally, it opened my eyes about the production business dan how to work with other people, talent and such.

Subjek seterusnya adalah marketing. The task: reproducing satu produk yakni papaya whitening soap towards the market. One of the later assignment yang disiapkan tapi hasilnya boleh dibanggakan sebab semua ahli 'The Five' contribute dalam work ni. Walaupun masa presentation agak ditekan masa soal jawab, tapi we were proud with the work. Cuma ada silap dalam calculations (my fault, it was).

Communication Research, bagi aku was one of the toughest subject sebab ia memerlukan banyak facts dan banyak work yang perlu dilaksanakan. Topic yang dipilih (again, Dahlia's idea) berkaitan dengan teenagers and beauty products. This one was actually finished at the very last minute. Sebab deadlinenya paling last sekali, dan group ni jenis yang concentrate kerja one at a time. Semua methodology tak dibuat. So, the next best thing was to create our own result and mujur lecturer menerima report group ni dengan seadanya. Markah assignment pun boleh tahanla.

Last subject dalam part 5 yang aku nak kongsikan sedikit experience was subjek event management. Lecturer was Miss Yazmin. Group assignment bagi subjek ni agak unik sebab every week, kene berikan progress of the work kepada lecturer. Bagi aku, cara ni lebih baik dan mengelakkan students dari buat kerja last minute. Our event was Visual Carnivale, satu event yang celebrate anything yang visual, dari segi photography sampaila fashion. One of our better works. Walaupun presentation sangat simple, tapi group ni dapat highest in terms of marks dalam class. Bangga juga la. Logo event tu boleh dilihat di bawah.


Aku rasa Part 6 punya group project tak perlu diceritakan sebab I had already told about in past entries. Maka, that was our work. Bagi aku, one of the best works yang pernah aku buat sepanjang pengajian diploma aku adalah masa working with them. Sebabnya, aku tak perlu buat all of the works dan tak perlu drive orang untuk buat kerja. All in all, a great experience indeed. Thanks guys for all the memories. Aku pasti akan rindukan suasana membuat assignment macam ni.
Maghrib makin menjelma. Apa lagi, solat la.
Ciao.
Notakecil:
-Semalam match antara Chelsea dan Liverpool memang best. Finished 4-4. Bagi neutral macam aku. Memang seronok melihat quality that was displayed that night. Lagi satu, puas hati sebab Liverpool out.
-Harapnya malam ni MU menang di Porto. Still mencari baju MU aku yang membawa tuah. Mana tahu, boleh membantu.
-As the days goes by, opportunity untuk bersama si dia semakin kurang. I will miss her so much. It will be very hard indeed to forget her. That is for damn sure.

No comments:

Post a Comment