Thursday, April 16, 2009

The Five (Yang Lima) part 1

9.4.2009 11.05 p.m.

Sejuk dan agak nyaman malam ni. Biasala suasana di kampus UiTM ni pada waktu malam. Very peaceful, quite and relaxing. Walaupun occasionally akan ada peristiwa2 yang pelik tapi benar. Mujur aku still tak experience lagi benda2 macam tu walaupun dah hampir 3 years aku di sini. I will miss this, that is for sure. Anyways, entry kali ni agak special, sempena mengenangkan detik2 aku di sini. I will tell you more about my journey here in the coming entries. But at this time, aku akan memberi sedikit insight tentang group aku, meaning group yang aku join apabila ada group assignment untuk disiapkan.

For the first two semesters, aku agak random dalam choosing members untuk dijadikan groupmate apabila tiba waktu membuat assignment. Biasanya aku akan choose guys, because aku agak selesa membuat assignments with them. Tapi, aku realize yang kadang2 macam aku sahaja yang menyempurnakan assignment sebegitu dengan input yang sangat minimal dari group members yang lain. Walaupun aku sedar yang aku agak authoritative dalam kerja (traits yang ada sejak bangku sekolah lagi) tapi aku teringin juga nak take a back seat dan buat kerja sahaja.

That is when in the fourth semester, equivalent dengan separuh masa pengajian aku, aku decide that aku nak jadi lebih pasif sedikit kalau dalam kerja. Malas nak jadi leader lagi. Maka, aku pun join dengan satu group ni. Maka, terjadilah 'The Five' (tak ada kaitan langsung dengan boy band Five tu). They were three guys and two girls. Rasanya kalau siapa yang baca entry terdahulu dah dapat menatap gambar group ni. Tak apa, buat kesekian kalinya, aku tunjukkan gambar yang mentioned tadi.



Dari kiri: Adzim, yours truly, Dahlia, Fatin and Firdaous.

Peh, sangat putih attire aku malam tu. Anyways, group ni start bersama membuat assignment dalam semester ke 4. In this semester, 'The Five' kena buat work dalam 3 subjek, iaitu Advertising serta dua subjek Publishing. Dua subjek Publishing tu required us to do a fashion booklet and to cover production process sebuah majalah. Advertising pula memberi challenge untuk membuat advertising plan untuk produk coklat bernama Fidani (sumpah aku tak pernah dengar nama coklat ni before this).

Antara 3 assignment ni, booklet yang paling enjoy sebab all of us had the chance to be models for a day. Siapa tak nak kan? Dah lumrah sebagai MassCommite, dah tentu nak berada in the spotlight, even for a second or two. Nak tengok gambar-gambarnya, nah.
















Ignore the price tag because product Hush yang kami cover was high end fashion. Padahal harga sebenar pakaian tak cecah thousands of ringgit pun.
Assignment majalah, for me personally sangat membukakan mata aku terhadap bidang publishing. Before this I thought publishing bidang Mass Communication yang easy, but it is not. 'The Five' telah cover majalah Glam, thanks to Dahlia yang ada contact inside. So, senang jugala berurusan dengan pihak yang perlu kami deal with. Cuma tiga kali sahaja lawatan, first berjumpa dengan editors, then the workplace, and lastly the printing place. Input yang diberi mencukupi untuk 'The Five' untuk membuat report yang agak gempak. Walaupun masa presentation I was not myself at first because I was dealing with so, personal and internal problems. Thank goodness to my group members yang faham dan try to put me in the right frame of mind at that time.
Then, assignment Advertising. Assignment yang bagi aku paling sukar untuk dibuat sebab deadline in one week, baru kami concentrate buat kerja tu. Almost every hours during that long week was dedicated untuk buat assignment tu. Aku was in charge of media planning and accounting. Agak berpinar juga la mataku dalam membuat calculation. The report was finalized jut hours before presentation dan mujur Miss Zuliani agak berpuas hati dengan work group ni. Kalu tak, tak taula. But it really was not the high point of this group.
Aduh, aku boleh write pula masa nak final test ni.
Wait for other parts about this group in the coming entries.
Ciao.
notakecil:
-Assignment BBM dah siap. Nak print tapi dalam kocek ada 20 sen sahaja. Macam mana tu?
-Liverpool kalah semalam. Tergelak aku. At least Red Devils seri sahaja, tak kalah macam Liverpool.
-Status quo dalam pilihan raya kecil hari tu. My thoughts? Ekonomi still down. Tiada perubahan.
-Kalau aku dapat survive dengan 20 sen dari hari Selasa sampai Sabtu or Ahad ni, sah aku boleh survive di luar sana.


No comments:

Post a Comment