Thursday, May 20, 2010

Aku dan FIFA World Cup...

20.5.2010 8.56 a.m

Dalam lebih kurang 20 lebih hari lagi, the most famous sports competition ever on the face of this earth, FIFA World Cup akan berlangsung buat pertama kalinya di bumi Afrika. Satu occasion yang hanya berlaku empat tahun sekali dan sesunguhnya, amat dinantikan khususnya bagi football enthusiasts seperti aku. Bagi aku, it is the ultimate football competition disebabkan sejarahnya yang sangat menarik serta football greats yang memahat nama mereka dalam pertandingan ini. Di sepanjang 22 tahun kehidupan aku atas planet ini, I had experienced 4 World Cups (Italia 90 tidak dikira because baru berusia 2 tahun at that time). Setiap World Cup itu memberi pengalaman unik yang tersendiri bagi aku.

a) World Cup USA 1994

World Cup yang berlangsung di satu-satunya tempat atas Bumi ni yang tak berapa nak appreciate sangat sukan yang satu ni. Mereka lebih embrace sukan-sukan buatan mereka sendiri seperti American Football dan Basketball. Masa ni aku was 6 years old. Tak banyak yang aku ingat tapi I do know that the football was in the morning most of the time. Bapa aku sering melihat the football matches yang ada ketika World Cup berlangsung. Aku masih ingat jadual competition yang ditampal di ruang tamu dan bapa will always update the scores on that schedule. Oh ya, schedule tu berlatarbelakangkan Carlos Valderrama kalau tak silap, pemain berambut gerbang dari Colombia. Anotehr memory yang aku ingat dari World Cup ni was the Final and saat Roberto Baggio gagal menjaringkan penalty masa penalty shootout, thus handing the World Cup to the Brazillians.

b) World Cup France 1998

Kembali ke Eropah, pertandingan ini diadakan di negara yang kaya dengan sejarah bola sepak iaitu France. Masa ia diadakan, I was in Year 4, so pengetahuan bola tu masih lagi sedkit cetek tetapi dah terbuka untuk tahu tentang certain teams sepert Brazil, England Holland dan France. Aku masih ingat masa opening match which was at late night here in Malaysia. Hanya aku seorang sahaja yang berjaga melihat perlawanan tu. One of the more vivid memories that I remembered was England’s run that ended abruptly thanks to Argentina, Paraguay and Mexico’s impressive runs and also shocks by the Croatian. The final was a letdown bagi aku kerana team Brazil yang aku support lost to the host nation and Ronaldo was no where at that time.

c) World Cup South Korea/Japan 2002

World Cup yang pertama kali dilangsungkan di bumi yang aku pijak, iaitu bumi Asia. Satu-satunya WorldCup yang boleh dianggap fleksibel dari segi timing sebab matches banyak berlangsung eiterb waktu petang, Maghrib atau prime time malam. Sangat sesuai bagi aku yang berada di Tingkatan 2 waktu tu. For me, this was the best World Cup because there were so many shocks and surprises by the smaller nations against the powerhouse nations in football. Aku amat menyukainya kerana it broke the status quo. I was fully behind Brazil at this time. Aku juga behind every underdog nations juga, most notably South Korea because of its unbelievable rum to the semi finals. Ini membuktikan that Asians juga mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan other nations in football. Aku masih ingat diri ini that was so excited in every Korean matches and became ecstatic whenever they pull a shocker seperti saat Pak Ji Sung scored ketika menentang Portugal, Ahn Jung Hwan’s header against Italy, and the penalty save against Spain. The final menyaksikan team yang aku support, Brazil akhirnya berjaya by beating Germany thanks to two goals by Ronaldo.

d) World Cup Germany 2006

The World Cup was back to a nation that has a significant history of winning it. Ia dilangsungkan di tanah Bavaria yang penuh dengan sejarah bola sepak yang sangat significant terhadap perkembangan bola sepak seluruh dunia. This was the first World Cup yang aku ikuti dengan lebih serius dan analytical disebabkan ia berlangsung after I finished my high school and just before aku memasuki alam university. Not the most memorable World Cup bagi aku kerana tak banyak shocks yang berlaku dan many favorite nations performed agak teruk in this competition. Brazil dan England was a huge letdown. World Cup ini juga kurang menarik disebabkan defensive approach yang banyak dibuat oleh nearly all nations. Maka, it wasn’t surprising seeing Italy lifting the Cup. The final match aku dapat lihat di UiTM Melaka, right after berakhirnya Minggu Orientasi yang sangat hell-like at that time. First live football match yang aku lihat bersama warga di sana.

Itulah memori aku apabila berkaitan dengan World Cup. Tahun ni, aku amat berharap agar the World Cup would be something that is very memorable because we need something like that to be cherished. Life without surprise would be boring. Walaupun aku predict Brazil akan memenanginya, tetapi aku berharap other nations yang tidak diberi peluang langsung mampu melakukan sesuatu yang shocking. Go Argentina!

Au revoir.

Notakecil:

- Akhirnya aku decide to go back home and do what I do best, just rest, rest and more rest. This thing does not suit me at all. Just to stressful of a life to live.

- Planning to recover as much as I can the content of my lost external hard disk one thing at a time, although most of it will remain lost forever.

- Is starting to realize that he is falling in L again.

- Agak merindui content K-POP yang hilang.

No comments:

Post a Comment